8 ماده غذایی که سگ و گربه تان هرگز نباید بخورند! (قسمت دوم)

        4. فندق:

صاحبان سگ ها باید مراقب کلوچه ها به ویژه آنهایی که از مغازه ها خریداری می کنند و از مواد تشکیل دهنده ی آن مطمین نیستند باشند. به جز این هر ماده غذایی که در آن از فندق، پودر و حتی روغن آن استفاده شده باشد می تواند برای سگ شما مضر باشد. فندق باعث استفراغ، از دست دادن تعادل در راه رفتن، لرزش و کاهش دمای بدن در سگ ها می شود. سگ های پیر بیشتر در خطر این علایم هستند. سگ ها معمولا بین 12 تا 48 ساعت پس از مصرف فندق این علایم را نشان می دهند. دامپزشکان توصیه می کنند در صورت عدم بروز این علایم معده  سگ با زغال چوب شستشو داده شود و در صورت بروز علایم حیوان به سرعت برای درمان نزد دامپزشک برده شود. درمان عموما شامل تجویز مسکن، ضد تب و مایع درمانی است.

        5. انگور و کشمش:

در چند سال اخیر دامپزشکان کشف کرده اند که انگور و کشمش برای سگ و گربه به شدت سمی بوده و باعث ناتوانی حاد کلیه می شود. البته هنوز مشخص نیست که چرا برخی از این حیوانات قادر به تحمل این ماده غذایی هستند و برخی دیگر خیر. دامپزشکان معتقدند برخی از سگ ها و گربه ها که دارای مشکل سلامتی هستند به این ماده غذایی بیشتر حساسیت نشان می دهند.

        6. مخمر خمیر:

مخمر موجود در خمیر نان پخته نشده در معده ی سگ ها و گربه ها تولید گازی می کند که می تواند باعث پارگی و ترکیدن روده یا معده ی این حیوانات و احتمالا مرگی دردناک شود. البته دامپزشکان معتقدند ریسک خطر مخمر خمیر در خمیرهای پخته شده و خوب عمل آمده کمتر است اما باز هم مشکلاتی به وجود می آورد. آن ها توصیه می کنند در کالری مصرفی این حیوانات کمتر از 10 درصد مواد غذایی با پایه ی نان باشد.

        7.  سیر و پیاز:

این ماده ی غذایی برای سگ ها و گربه ها یک خطر جدی است. برخی از صاحبان این حیوانات تصور می کنند اندکی از سیر یا پیاز پخته  شده مشکلی برای آن ها به وجود نمی آورد اما این اشتباهی بزرگ است. تیوسولفات و آلیل دی سولفات پروپیل موجود در پیاز باعث اکسیده شدن هموگلوبین ( نوعی پروتیین انتقال دهنده ی اکسیژن ) موجود در خون شده و باعث اختلال در انتقال اکسیژن در سراسر بدن می شود. همه ی خانواده ی سیرها مانند سیر، موسیر و پیازچه حاوی این مواد می باشند و در صورت مصرف در حجم زیاد باعث تخریب گلبول های قرمز خون می شود. سیر از پیاز خطرناک تر است. همچنین پودر سیر و پیاز استفاده شده در انواع سوپ ها، غذای کودک و سس گوشت نیز می توانند به شدت کشنده باشد. معمولا علایم به سرعت خود را نشان نمی دهند اما به مرور حیوان بی حال شده و برخی تغییرات فیزیکی مانند رنگ پریدگی لثه ها و رنگ ادرار تیره در او مشاهده می شود. در موارد حاد این مسمومیت تزریق خون به حیوان می تواند باعث نجات جان حیوان شود.

        8. تنباکوی وحشی بیابانی خوراکی (ماری جوانا):

انواع قانونی این ماده اعم از ماری جوانای خوراکی یا درمانی به صورت قوی فروخته می شود. بررسی ها نشان داده عکس العمل بدن سگ ها و گربه ها به تتراهیدروکانابینول موجود در گیاه شاهدانه مانند انسان ها نیست و بدون درمان سریع، خوردن این ماده میتواند موجب مرگ حیوان خانگی شما شود.


منبع: http://www.alternet.org/personal-health/people-food-can-kill-your-pet


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.