سرطان پوست در سگ ها و گربه ها

سرطان پوست در سگ ها و  گربه ها انواع مختلفی اعم از خوش خیم و بدخیم دارد. حدود 20 تا 40 درصد این تومور ها در سگ ها و 50 تا 65 درصد در گربه ها بدخیم هستند. برخی از انواع سرطان پوست در این حیوانات بدلیل تابش نور خورشید به قسمت هایی از پوست که دارای پوشش مناسب نیستند می باشد. مانند نوک بینی و پنجه ها در سگ ها که دارای پوست حساس و موی ناکافی هستند. گربه ها و سگ هایی با رنگ موی روشن احتمال ابتلای بیشتری به این نوع سرطان دارند.

تشخیص سرطان پوست:

روش های متداول تشخیص این نوع سرطان سیتولوژی و نمونه برداری می باشد. سیتولوژی روش بسیار مناسبی برای کمک به تشخیص تفاوت سرطان پوست از زخم های التهابی است. نمونه برداری نیز وابستگی زیادی به سایز تومور و محل قرارگیری آن دارد. تومور های کوچک در هنگام نمونه برداری بطور کامل خارج شده و مستقیما برای تایید یا رد سرطانی بودن سلول های آن  به پاتولوژی فرستاده می شوند. ولی در حجم های بزرگ تر تومور، قسمت کوچکی از آن به عنوان نمونه فرستاده می شده و بنا به نتیجه ی پاتولوژی درمان مناسب آن انتخاب می شود. همچنین بر اساس نوع تومور انواع دیگری آزمایشات انجام می شود:

  • ·         آزمایش خون برای بررسی سلامت کلی حیوان
  • ·         اشعه ی ایکس از کمر برای اطمینان از عدم انتشار سلول های سرطانی به ریه
  • ·         سونوگرافی از شکم برای بررسی عدم انتشار این سلول ها به سایر قسمت های داخلی بدن حیوان

درمان سرطان پوست:

درمان این سرطان کاملا وابسته به نوع تومور، اندازه تومور و محل قرارگیری آن است. همچنین در صورت گسترش سلول های سرطانی به بافت ها و ارگان های دیگر نوع درمان متفاوت خواهد بو د. جراحی و برداشتن کامل تومور همیشه به عنوان یک راه حل مد نظر قرار می گیرد اما انواع دیگر درمان نیز وجود دارد، مانند پرتو درمانی، شیمی درمانی و سلول های بنیادی. اگر سرطان پوست به سرعت و در همان مراحل اولیه تشخیص داده شود، در اغلب مواقع با موفقیت درمان خواهد شد. در بسیاری از موارد نیز در صورت عدم گسترش سلول های سرطانی به سایر نقاط، با نمونه برداری کل تومور برداشته خواهد شد.


منبع: https://en.wikipedia.org/wiki/Skin_cancer_in_cats_and_dogs

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.