8 ماده غذایی که سگ و گربه تان هرگز نباید بخورند! (قسمت اول)

دامپزشکان معتقند بسیاری از غذاهای انسان ها حتی سالم ترین آن ها می تواند برای سگ و گربه شما کشنده باشد. چه کسی فکرش را می کند یه تکه کوچک از آدامس های بدون قند می تواند گربه شما را بکشد؟ دامپزشکان می گویند هر روز تعداد بیشتری از حیوانات را می بینند که با مشکل افت قند بعد از خوردن مقدار بسیار کمی آدامس مواجه شده اند. حتی اگر مقدار قند خون آن ها به حد نرمال برگردد باز هم نگرانی برای آسیب های کبدی و حتی مرگ وجود دارد. خیلی از ما تصور می کنیم سگ ها و گربه ها هم می توانند هر غذایی که انسان مصرف می کند را بخورند و معمولا درباره ی دادن تکه ای از کلوچه یا خوراکی خود به حیوان خانگی مان حساسیتی نشان نمی دهیم، اما متابولیسم بدن سگ ها و گربه ها کاملا متفاوت با انسان هاست و مواد غذایی که برای ما مفید هستند می توانند برای آنها مضر و حتی باعث مرگشان شود. در این جا 8 ماده غذایی که برای حیوان خانگی شما بسیار مضر است را ذکر کرده ایم:

        1. زایلیتول:

این ماده یکی از پرمصرف ترین شیرین کننده ها در بیشتر مواد غذایی بدون قند است. زایلیتول به طور طبیعی در فیبر موجود در میوه ها، سبزیجات و قارچ ها وجود دارد. این ماده به طور معمول از چوب های جنگلی و ذرت برای مصارف تجاری استخراج می شود. زایلیتول بیشتر در آدامس های بدون قند، خمیردندان و خوراکی های کم کالری وجود دارد. خوردن مقدار بسیار کمی آدامس های بدون قند می تواند مقدار انسولین حیوان (به عنوان مثال یک سگ 10 کیلوگرمی) را به شدت کاهش داده و باعث افت قند او شود، در حالیکه این ماده هیچ ضرری برای انسان ندارد. مقدار بیشتر این ماده می تواند مشکلات جدی برای کبد و حتی مرگ حیوان شود. گربه ها نیز مانند سگ ها به این ماده حساسیت دارند.

گاهی اوقات به محض بلعیدن زایلیتول حیوان دچار تهوع شده و به دنبال آن به دلیل کاهش قند خون بی حالی به وجود می آید. افزایش آنزیم های کبدی نیز ممکن است بعد از چند روز مشاهده شود. اگر حیوان در همان چند ساعت اولیه به دامپزشکی برده شود با مقداری مراقبت بهبود خواهد یافت.

        2. شکلات:

کاکائو با وجود فواید فراوان برای انسان می تواند باعث مرگ سگ یا گربه شما شود. شکلات، قهوه و برخی از نوشیدنی های گازدار دارای ماده ای به نام متیل زانتینس هستند. وقتی حیوان خانگی شما مقداری از این ماده را مصرف کند علایمی مانند بیش فعالی، تشنگی زیاد یا بی قراری را نشان می دهد. معمولا این علایم منجر به ضربان قلب غیرطبیعی، تشنج و حتی مرگ می شود. شکلات فراوری شده و شکلات تلخ به دلیل مقدار بیشتر این ماده در خود به مراتب خطرناک تر از شیرکاکائو و شکلات سفید برای سگ و گربه است.

        3. آووکادو:

میوه ی آووکادو دارای ماده ای به نام پرسین، که نوعی سم کشنده ی قارچ ها است، می باشد. این سم هیچ خطری برای انسان ندارد ولی در سگ ها و گربه ها باعث اسهال و استفراغ می شود. مقدار زیاد این ماده منجر به سختی تنفس، تجمع مایع اطراف قلب و حتی مرگ می شود.


منبع: http://www.alternet.org/personal-health/people-food-can-kill-your-pet

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.