نژاد سگ های آفن پینچر (AffenPinscher)

لغت آفن پینچر به معنی تریر شبیه میمون (monkey-like terrier) است، فرانسوی ها به این نژاد بچه شیطان سیبلو (diablotin moustachu)   می گویند.

 این نژاد از گروه سگهای عروسکی است و خاستگاه آن از آلمان می باشد، البته هیچ منبع موثقی در مورد منشأ این نژاد وجود ندارد ولی احتمالاً نشات گرفته از سگهای تیپ terrier و Brussels Griffon  می باشد. ابتدا از آن در مزارع بعنوان شکارچی موش استفاده می شده و به مرور در دهه 18 و 19 میلادی در بین مردم بعنوان یک حیوان خانگی شناخته و محبوب شد.

خصوصیات ظاهری

آفِن پینچِر سگ پرانرژی و کوچکی است به همراه پوشش ضخیم و موهای بلند مجعد. دارای جثه گرد، سینه عمیق، گردن کوتاه و چشمهای گرد وسیاه می باشد. او دمش را همواره به حالت افراشته نگاه می دارد. گوشها نوک تیز و کاملاً برافراشته اند. معمولاً به رنگ سیاه و خاکستری تیره می باشد اما رنگ سرخ و قهوه ای هم در بین انها موجود است.

وزن و ارتفاع

وزن در نرها: (3- 3.36) کیلوگرم، وزن در ماده ها: (3- 3.36) کیلوگرم

ارتفاع در نرها: (25-28) سانتیمتر، در ماده ها: (25-28) سانتیمتر

طول عمر

حدود 10 تا 12 سال

خصوصیات رفتاری

 خصوصیات رفتاری آفِن پینچِر به تریرها شبیه است اما بر خلاف آنها با سایر سگها و حیوانات خانگی کنار می آید خصوصاً اگر از سنین پایین با آنها بزرگ شود. شجاع، لجباز، بازیگوش و شلوغ است. یک مدافع نترس. بسیار احساساتیست و از بودن در کنار اعضای خانواده لذت می برد. آموزشهای او باید با دقت و حوصله انجام گیرد. کارهای معمولی را خیلی سریع می آموزد. نسبت به غذا و وسایل بازیش حالت دفاعی دارد و برای کودکان پیشنهاد نمی شود. این نژاد احتیاج زیاد به ورزش کردن ندارد و بازی کردن در داخل خانه نیازهای بدنی او را تأمین می نماید. آفن پینچر علاقه شدید به بازی کردن دارد و ممکن است ساعتها به این کار ادامه دهد. آنها همچنین به پیاده روی و دویدن در فضای آزاد علاقه دارند. این نژاد نسبت به گرمای هوا حساس است و گرما به پوشش آن آسیب می رساند. به شرط آنکه دما بالای 20 درجه باشد به کوهنوردی علاقمند است.آفِن پینچِر برای نگهداری در آپارتمان مناسب می باشد. اصولاً در داخل خانه پر جنب و جوش است و نیازی به حیاط ندارد. غالباً پارس می کند. بیشتر برای خانواده های شلوغ و پر جنب و جوش پیشنهاد می شود.

سلامت و مراقبت

این نژاد احتیاج به برس و شانه هفته ای سه بار و مراقبت مرتب از گوش، ناخن و دندانها دارد.
موهای ضخیم آفِن پینچِر را نباید هرگز کوتاه کرد (به جز دور چشم) چراکه برای سالهای زیادی آسیب می بیند. ریزش مو در این نژاد بسیار کم و ناچیز می باشد. از نظر بیماری مستعد بیماری دندانی و عفونت چشم است بنابراین توسعه می شود در معاینه مرتب فصلی وضعیت دندان و کوتاه کردن موهای دور چشم توسط دامپزشک صورت گیرد.مانند سایر سگهای صورت پهن در آب و هوای گرم به مشکل تنفسی بر می خورد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.